Rabu, 8 April 2009

MULTIMEDIA KINI ( II )

Refleksi 3:

Soalan 1

Ciri yang perlu ada semasa mengendalikan pembelajaran atas talian ialah perlu adanya sifat rajin untuk sentiasa memberirespon kepada pelajar. Jika guru lambat memberi respon maka pelajar tidak dapat melaksanakan tugasndengan secepat mungkin. Perkara yang penting juga ialah mempunyai kemairan dalam ICT dengan baik. Tetapi tidak semestinya tunggu terlalu advance barulah menceburka diri dalam pembelajarn di ats talian. Guanakn kemahiran yang ada walaupun sedikit.contohnya: Blog.

Soalan 2

Perlu menyediakan link yang bayak yang boleh di acces oleh pelajar.tetapi kenalah memilih link yang sesuai dengan pelajar. Harus berhati-hati terutamanya untuk pelajar sek men.

Soalan 3

Guru tersebut perlu memberikan latihan secara atas talian. Atau pun meletakkan sesuatu yang agak menarik seperti game yang bermanfaat kepada pelajar dan pada akhir pembelajaran guru mungkin boleh memberi sedikirt peneguhan?hadiah kepada pelajar yang dapat melepasi had pemarkahan berdasarkan kehendak guru itu sendiri.wallahu’lam

Refleksi 4:

Soalan 1

Pada permulaan diberitahu tentang tugasan yang diberikan saya sangat gembira dan tidak sabar untuk memulak pembelajaran multimedia supaya dapat mempelajaran kemahiran yang perlu dalam menggunakan ICT untuk P&P. Sebenarnya saya adalah seoarang yang sangat meminati kemahiran ICT. Alhamdulillah banyak sangat benda baru yang saya telah pelajari dalam kelas ini. Cuma satu lagi softway yang tidak sempat untuk dipelajari tapi sangat baik jika sempat untuk dilajari iaitu flash @ swish.

Soalan 2

Pada pendapat saya projek ini sangat bermanfaat untuk praktikum nanti.semua koswer yang dibuat boleh dikumpul dan diberikan kepada semua ustaz/ah yang bakal mengajar (LM) nanti. Jika tidak digunakn dalam kelas pun tidak megapa. Kemungkian boleh digunakan dalam perpustakaan atau masukkan dalam web guru/sekolah untuk kemudahan pelajar atau guru2 yang lain.

Soalan 3

Pada pendapat saya boleh dikekalkan dengan kaedh tersebut tetapi perlu ada pendetailan tenatng apa yang dimaksudkan dengan bintang tersebut. Para juri perlu mengetahui pendetailan tersebut.

Refleksi 5

Cadangan untuk memperbaiki sukatan pelajaran yang terdapat pada subjek ini ialah yang pertamanya penyelarasan proforma bagi semua kelas terutamanya dari segi latihan yang dinilai. Kemudian jadual pembelajaran yang teratur contohnya:minggu 1 untuk belajr 1 softway. Manakala untuk assignment sangatdi persetujui.dihantar pada akhir pembelajaran kerana ia mengunakan kemahiran yang dipelajari semasa di kelas. Ana akan sambung lagi sendainya dikurniakan buah fikiran lagi selepas ini...boleh kan...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan